Eerste indruk - Reisverslag uit Bergen op Zoom, Nederland van Deborah en Karlijn - WaarBenJij.nu Eerste indruk - Reisverslag uit Bergen op Zoom, Nederland van Deborah en Karlijn - WaarBenJij.nu

Eerste indruk

Door: Deborah en karlijn

Blijf op de hoogte en volg Deborah en Karlijn

23 Januari 2014 | Nederland, Bergen op Zoom

Dinsdag ochtend gingen we om 6.00 uur naar de kindjes. Niemand die ons iets uitlegde dus besloten we de kindjes te helpen om hun schooluniforms aan te trekken,1 grote chaos en huilende kindjes. De onderbroekjes zaten in een grote tas en de kindjes moesten maar kijken welke onderbroek die dag paste. Deze dag was het bloedheet. Zelfs voor de plaatselijke bevolking bijna niet te doen.

De kindjes gingen eten en naar school, die aan het weeshuis gebouwd is.
Wij vingen op dat de vitaminedrank op was dus zijn we naar het lokale ziekenhuis van Senya Beraku gegaan en hebben voor 3 maanden vitaminedrank en ijzerdrank ingeslagen voor 30 kindjes. Omgerekend waren we hier maar 85 euro voor kwijt. Tevens liet Sonja, 1 van de Duitse meisjes die ook vrijwilligerswerk deed in het weeshuis, ons het dorp zien.

In de middag om 14.00 uur was de school klaar. We hebben de kleertjes en wat speelgoedjes uitgedeeld. Enorme chaos want we hadden niet voor iedereen iets. Hele middag gespeeld en geknuffeld met de kindjes.
Voor het diner slachtte onze huismoeder Diana een verse kip voor ons. Ach, we eten ook al kaas met beestjes en dan hebben we het nog niet gehad over alle insecten in het eten!

Omdat we elke dag om 5.45 uur opstaan gaan we op tijd naar bed. We hebben gelukkig een eigen slaapkamer en slapen op stapelbedden die al een keer ingestort zijn. De wasruimte is ontzettend smerig. De 4 Duitse meisjes die hier zijn hebben allemaal diarree waardoor de wc potten, die je doorspoel met emmers water, ontzettend vies zijn.
Om ons te wassen moeten we eerst buiten water pompen en dan met de emmers op ons hoofd naar de wasruimte lopen om de container te vullen. Dan pak je met een bakje water en kiep het over je heen. Het water is bruin en er zitten beestjes in. We gooien Detol in het water in de hoop dat we een beetje schoon worden. We voelen ons enorm vies en dat zijn we ook.

Woensdag ochtend zelfde ritueel. Nadat de kindjes naar school gingen wilde we ons nuttig maken en hebben we alle matrasjes uit de bedjes gehaald en in de zon schoon geschrobd. Helemaal kapot maar wel voldaan waren we 3 uur later klaar.
De kamers liggen vol met kattenpis en tijdens het terug leggen van de matrasjes vond ik een nestje jonge katjes onder een bedje. Blijkt normaal te zijn...

In de middag met Jasmin, een Duits meisje, naar het dorp gegaan om Afrikaanse kleding te laten maken voor ons zelf. Voor 8 euro had ik de stof en het maken van de kleding. Volgende week halen we het op.
Tevens hebben we pampers gehaald voor de tweeling John en Luc. Ze zijn ongeveer 1,5 jaar maar zien eruit als 9 maanden. Ze poepen overal omdat ze geen luiers dragen. Ook is baby Ben weer voorzien van luiers.

Hierna de kindjes geholpen met eten en huiswerk.
Badder ritueel en naar bed toe.

• 23 Januari 2014 - 15:34

Marij SCHOONEN:

Lieve Karlijn en Deborah,

Nou, nou ik heb wel bewondering voor jullie hoor. Jullie maken daar wel van alles mee zeg. Hier in Nederland heb je geen weet van wat er in die arme landen speelt. Moedig van jullie om daar naar toe te gaan. Pas wel goed op jezelf daar hoor. Heel leuk om jullie reisverslagen te lezen.

Lieve groeten,

Marij Schoonen

• 23 Januari 2014 - 16:03

Bianca:

Hoi hoi meiden

Geniet ervan!!! Al veel meegemaakt zo te lezen .
    Het Ghanees douche dat went wel :')

Liefs uit hetkoude nederland

• 23 Januari 2014 - 18:56

Daphne Snijders:

Ha Karlijn en zus,

Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Klinkt allemaal erg vies en warm, maar jullie doen wel mooi werk zo te horen!
    Waardeer je straks je eigen douche weer :).
    Geniet van het land en de kindjes!

Dikke kus!

• 24 Januari 2014 - 13:08

Petra:

hoi meiden, geweldig dit te lezen, niet voor te stellen dat je niet normaal kan douchen. Wat zullen jullie straks weer blij zijn om een warme douche te hebben en schone spullen.
    Hebben die duitse meiden soms NORO, dan weet je wat je moet doen he?????????
    en die kleding die je laat maken.............ik wil er ook naar toe, wsl allemaal leuke kleurige stof.
    Fijne tijd daar x Petra

• 24 Januari 2014 - 13:19

Mama/ank:

Hoi Karlijn en Deborah,

fijn dat jullie het naar je zin hebben.Verwen de kindjes maar, zolang jullie er zijn.

Groetjes mama/ank

• 25 Januari 2014 - 09:33

Jeroen & Carilene:

Hoi Karlijn en Deborah,

Wij hoorden van Sjoerd van dit weblog. Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Aan de viezigheid wen je vanzelf. Het is de overgang van het schone wat het moeilijk maakt.
    Leuk dat de kindertjes zo blij met jullie zijn. En wat fijn dat jullie iets kunnen betekenen voor ze!
    Wij zijn erg benieuwd naar foto's - hopelijk is het internet stabiel genoeg om enkele te uploaden.
    Veel plezier en succes ubruni's!

• 25 Januari 2014 - 15:47

Leanda:

Hoi Karlijn en Deborah,

Leuk om jullie verhalen te lezen over wat jullie allemaal mee maken en dat jullie het naar je zin hebben. Geniet ervan!

Groeten Leanda

• 25 Januari 2014 - 18:57

Diana:

Ha meiden!

Wat ontzettend leuk om op deze manier jullie te volgen! Het klinkt al als een hele andere wereld, laat staan om het echt te beleven!

Bizar al di viezigheid! Maar wat zullen de kinderen blij met jullie zijn :)

Tot snel!! Xxxxx Paab en Diaan